torsdag 23 oktober 2008

Dagens endeavor

Dagen började med att googla på "Daily farming", första träffen var så klart Wiki. Sen letade jag mig vidare, mitt mission var att veta allt om hur mjölkproduktion går till i olika delar av världen. Varför? Jo för att på den snabba genomgången som Weiming (vår handledare) gav oss igår sa han bl.a. att vi borde veta hur en ko fungerar utan och innan. Vet inte om han skämtade men jag tog det på fullaste allvar. Anyway, jag hittade en hel del filmer på deras hemsida och fick se hur mjölkproduktion går till i bland annat Brasilien, Italien, Frankrike, New Zealand. Sanningen är att det är väldigt lika.
Efter att ha sett en hel massa internationella kossor mjölkas gick jag vidare med att lära mig om kossans livscykel. Japp, allt från vad och hur ofta de äter till hur deras ägglossningscykel ser ut. Slutligen tog jag en närmare titt på de produkter som DeLaval producerar, vilket är allt ifrån kläder till hela system som i princip sköter hela mjölkningsproduktionen.
Nu finns det inte mycket mer vi kan göra, vi kommer att utforma vår projektspec ngngång nästa vecka och då kan vi äntligen börja på allvar.

Muu out!

3 kommentarer:

Camilla sa...

Jag har funderat på en grej som du kanske kan svara på med dina nyfunna kosskunskaper. Hur får kossor i sig proteiner? De äter ju bara gräs... Omvandlas det i någon av deras hundrasjuttioelva magar?

Jacob sa...

tillsatser i maten och en å annan död kanin som kan hittas på fälten.

ElviraElmira sa...

Det låter ju otroligt spännande måste jag säga. Kor är väldigt underskattade djur. Du kan ju ha det som ett partytrick om inte annat; udda kunskaper om kor.

Kul att ni startat en blogg!